فوائد ازدواج / قسمت سوم
فوائد ازدواج / قسمت سوم
به گزارش ساجده، ازدواج از ضروریات زندگی انسان به شمار می رود و ترک آن یک امر غیر متعارف و خروج از سنت اجتماعی، محسوب می شود. ازدواج اگر با اندیشه و بر طبق معیارهای صحیح انجام بگیرد فوائد و منافع مهمی را در بر دارد که به پاره ای از آنها اشاره می شود. [1]
1. اجرای فرمان دستور الهی :
خدای سبحان و حکیم، با مشیت حکیمانه ی خود ، برای بقای نسل هر آفریده ای ، آن را جفت ( نر و ماده) آفریده است و نیز او جل و علا برای تولید و تکثیر انسان ها این طبیعت را بنا نهاد تا بر اساس فرمان دستورش به سوی کمال حرکت کنند.
خداوند در قرآن می فرماید:
« یَأَیهَا النَّاس اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِى خَلَقَکم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَۀٍ وَ خَلَقَ مِنهَا زَوْجَهَا وَ بَث مِنهُمَا رِجَالاً کَثِیراً وَ نِساءً » [2] ای مردم بترسید از پروردگار خود، آن خدائیکه همه شما را از یک تن بیافرید و هم از آن جفت، او را خلق کرد و از آن دو تن مرد و زن فراوان بر انگیخت .
هر یک از زن و مرد ، به گونه ای دارای دستگاه تناسلی هستند، که کار هر کدام با پیوستن به دیگری ، کامل می گردد و از آفرینش این دو به هم، تکثیر نسل و بقای نوع، تحقق می یابد.
خداوند سبحان برای انسان ها از جنس خودشان همسرانی آفرید و محبت آنان را در قلبشان نهاده و همه ی انسانها را سفارش به این امر کرده تا از الطاف بی نهایت خویش بر آنها فرو فرستد.
انسان ها در پی اجرای فرمان و دستور الهی دنبال تولید و تکثیر نسل رفته و با از دواج، این خواسته را تحقق می بخشند. [3]
2. انس و آرامش :
یکی از خصائص نیازهای طبیعی انسان مودت و الفت است، تنها زندگی کردن ، بسیار دشوار و دردناک است انسان، به انسان دیگر نیاز دارد ، که امین و درستکار و غمخوار و مهربان و راز نگه دار باشد تا با او انس بگیرد و درد دل کند، و رازهایش را در میان بگذارد و از تسلیتها و دلجوئیها و غمخواری هایش بهره مند گردد و بدین وسیله آسودگی و آرامش خاطر پیدا کند ، به دوست مخلص و مطمئن نیاز دارد که مودتهای خالصانه اش را نثار او کند و هم از ایثار محبت نسبت به او دریغ نورزد ، بهترین فردی که می تواند این نیاز طبیعی را تأمین کند، همسر است، چه زن باشد و چه شوهر. [4]
آرامش و آسودگی که در اثر ازدواج حاصل می شود آنقدر مهم است که خداوند متعال آن را به عنوان یکی از آیات بزرگ خویش معرفی نموده و می فرماید: « وَ مِنْ ءَایاَتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فى ذَلِک لاَیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ » [5]
و از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه های است برای گروهی که تفکر می کنند.
در این آیه ، ازدواج عاملی آرامش بخش برای التهابهای پرشور و هیجانهای طبیعی و نیز وسیله ی مؤثر برای تلاشها و جنب و جوشهای سازنده معرفی شده است.
نیاز روح به آرامش، با اهمیت تر از نیاز جنسی است همسر شایسته در پیش آمدهای زندگی ، راه وصول به آرامش و سعادت را نزدیک می کند ، این آرامش ، تنها آن آرامش معمولی و مصطلح که روانشناسان و روانپزشکان مطرح می کنند نیست، بلکه علاوه بر آن، شامل وقار و ثبات فکری و روحی و احساس ارزشمند بودن و احساس شخصیت کردن و آبرو و حیثیت بیشتر پیدا نمودن و ... نیز می شود. [6]
توجه بیشتر به آیه ی شریفه ، نشان می دهد که ازدواج تنها به منظور ارضای نیازهای جنسی نیست و روابط زن و شوهر از مرحله ی کامجویی و لذت جنسی فراتر است و عاملی است در رهایی فرد از تنهایی ، محلی برای بیان و تسکین خاطر، ارائه ی دوستی و صمیمیت و مهر و محبت و در مجموع وسیله ای است برای آرامش و آسایش و تکمیل خود در این آیه آسودگی و آرامش نفس به عنوان بزرگترین نتیجه ی ازدواج معرفی شده است. [7]
3. تأمین نیازهای جنسی :
انسان دارای مجموعه ای از نیازها و غرائز است که عدم ارضا یا نقص در ارضای هر کدام از این غرایز ، ایجاد تزلزل در شخصیت را موجب می گردد، یکی از نیرومند ترین غرایز انسان ، غریزه ی جنسی است. [8]
تأمین نیازهای جنسی، ارضای صحیح و به موقع غریزه ی جنسی و ترشح معتدل بیضه ها برای سلامت جسم و جان آدمی ضرورت دارد و ترک آن باعث پاره ای از بیماریهای روانی و گاهی جسمانی می شود ، اگر غریزه ی جنسی به موقع و از طریق طبیعی و صحیح ارضاء نشد ممکن است امراضی از قبیل ضعف اعصاب ، اضطراب ، افسردگی ، یأس، دل مردگی، پژمردگی، تشنج، تندخوئی ، بدبینی ، گوشه گیری و گاهی زخم معده و سوء هاضمه و سر درد، را به همراه داشته باشد ، راه طبیعی و مشروع ارضاء غریزه ی جنسی ازدواج است و راه های دیگر غیر طبیعی هستند و انحراف و گناه محسوب می شوند و آثار شوم و خطرناکی را به دنبال خواهند داشت، بنابراین هر کس که به سلامت جسم و جان خویش علاقه دارد باید در اولین فرصت ازدواج کند. [9]
رسول خدا (ص) فرمودند: « یا مَعشرَ الشَّبابِ مَن اِستَطاعَ مِنکُم الباه فَلیَتزوَّج فانَّه اَغضُّ لِلبصرِ و اَحصنُ لِلفرجِ وَ مَن لَم یَستطِع فَلیَصُم فانَّ الصَّومَ لَه وَجاءٌ»[10]؛ ای گروه جوانان هر یک از شما که می تواند ازدواج کند، در این باره اقدام نماید زیرا به وسیله ی ازدواج می توان چشم و دامن را از گناه بازداشت و هر کس توانائی ازدواج را ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه از شهوت می کاهد.
*************
« قالَ رَسولُ اللهِ (ص) : ما مِن شابٍّ تَزوَّجَ فِی حَداثۀِ سِنِّهِ الا عَجَّ شَیطانُهُ» : « یا وَیلَه! عَصمَ مِنّی ثُلُثَی دینهِ ، فَلیَتقِ اللهَ العَبدُ فِی الثُلُثِ الباقِی»[11] جوانی نیست که در اول جوانی ازدواج کند مگر این که شیطان بر او فریاد می آورد : ای وای! دو سوم دینش را از من حفظ کرده پس در یک سوم باقی مانده از خدا بترسد.
*************
« قالَ رسولُ الله (ص): ما لِلشَّیطانِ سِلاحٌ اَبلغُ فِی الصّالحِینَ مِنَ النِّساءِ الا المُتزَوّجونَ اُولئکَ المُطَّهرونَ المُبرَّؤنَ»[12] پیامبر (ص) فرمودند: شیطان سلاحی برنده تر از زنان برای مردان صالح ندارد مگر کسانی که ازدواج کرده اند ، اینها پاک و مبرا هستند.
*************
البته تأمین نیازهای جنسی نمی تواند انگیزه ی اصلی و هدف نهایی ازدواج باشد، زیرا غریزه ی جنسی ( زن و مرد) دوره ی محدودی دارد و اگر غرض از ازدواج، فقط این جهت باشد، باید زوجین هنگام ناتوانی جنسی، یکدیگر را رها کنند یا زن و مردی که توانایی جنسی خویش را از دست داده اند، هیچ گاه پیمان زناشویی نبندد.
پس ازدواج، راهی مشروع برای ارضای این نیازهاست. در مقابل، مهار و سرکوب کردن این نیازها و در پیش گرفتن رهبانیت، در اسلام پذیرفته نشده است. در کلمات ائمه اطهار افرادی که از ازدواج خودداری می کنند، مورد خطاب های ملامت آمیز شدیدی قرار گرفته اند. [13]
وقتی بر اثر ازدواج تعادل در غریزه ی جنسی ایجاد شد، انسان می تواند در پرتو آرامش حاصل از آن به عبادت بپردازد و به مبدأ و معاد ( خدا و قیامت) توجه بیشتری داشته باشد چنان که در حدیثی پیامبر (ص) می فرمایند: « مَن اَحبُّ اَن یُلقَی اللهُ طاهِراً مُطهَراً فَلیَلقهِ بِزَوجۀٍ»[14] ؛ رسول خدا (ص) می فرماید: کسی که دوست دارد خدا را پاک و پاکیزه ملاقات کند پس
او را با داشتن زن ملاقات کند.
1. ابراهیم، امینی، انتخاب همسر، تهران، ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل وابسته به موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دهم، 1384 ، ص 21.
2. نساء ( 4)، 1.
1. حسن، صدری مازندرانی، هنر همسر یابی، ناشر: مشهور ( قم)، چاپ اول، 1386 ، ص 25.
2. ابراهیم، امینی، انتخاب همسر، ص 22.
3. روم ( 30)، 21.
1. علی اکبر، مظاهری، جوانان و انتخاب همسر، ص 16.
2 . ابراهیم، امینی، انتخاب همسر، ص 22.
3 . حسن، صدری مازندرانی، هنر همسر یابی، ص 27.
4 . ابراهیم، امینی، انتخاب همسر، ص 26.
1 . حسین، نوری طبرسی، مستدرک الوسائل، موسسه آل البیت، قم، 1407 ق، ج 14، ص 155- 156.
2 . همان، ج 2، ص 530.
3 . حسین، نوری طبرسی، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 179.
4 . حسن، صدری مازندرانی، هنر همسر یابی، ص 29.
1 . محمد بن حسن ، حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 14، ص 6.
زهرا محمدی / دانشنامه سطح 2 حوزه
انتهای پیام/
برگرفته از ساجده