عوامل موثر در تربیت مهدوی
وقتی پیچ تلویزیون را باز کردم در حال نمایش منتظران آخرین حجت خدا، عدالت گستر جهان، ابا صالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جمکران بود، در همین حین دوربین شخصی را دنبال میکردد که مضطرب و هراسان بود، انگار گمشدهای داشت، یک چشمش اشک و دیگری را آه فرا گرفته بود، او در حال جستجو و سوال، و دوربین هم در تعقیب او بود...بله او زنی بود که فرزند دلبندش را گم کرده بود ...بعد از مدتی تلاش او به وصال فرزند دلبندش رسید. این ماجرا مرا شدیدا به فکر فرو برد که آیا تا کنون اینگونه در حسرت دیدار مولایمان تلاش کردهایم؟ آیا این مادر و صدها مادر دیگر که عشق به مولا را در قلبشان پرورش میدهند میتوانند فرزندانشان را منتظر واقعی پرورش دهند؟ چه عواملی در پرورش نسلی منتظر دخیل هستند؟
وقتی پیچ تلویزیون را باز کردم در حال نمایش منتظران آخرین حجت خدا، عدالت گستر جهان، ابا صالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جمکران بود، در همین حین دوربین شخصی را دنبال میکردد که مضطرب و هراسان بود، انگار گمشدهای داشت، یک چشمش اشک و دیگری را آه فرا گرفته بود، او در حال جستجو و سوال، و دوربین هم در تعقیب او بود...بله او زنی بود که فرزند دلبندش را گم کرده بود ...بعد از مدتی تلاش او به وصال فرزند دلبندش رسید. این ماجرا مرا شدیدا به فکر فرو برد که آیا تا کنون اینگونه در حسرت دیدار مولایمان تلاش کردهایم؟ آیا این مادر و صدها مادر دیگر که عشق به مولا را در قلبشان پرورش میدهند میتوانند فرزندانشان را منتظر واقعی پرورش دهند؟ چه عواملی در پرورش نسلی منتظر دخیل هستند؟
وقتی پیچ تلویزیون را باز کردم در حال نمایش منتظران آخرین حجت خدا، عدالت گستر جهان، ابا صالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جمکران بود، در همین حین دوربین شخصی را دنبال میکردد که مضطرب و هراسان بود، انگار گمشدهای داشت، یک چشمش اشک و دیگری را آه فرا گرفته بود، او در حال جستجو و سوال، و دوربین هم در تعقیب او بود...بله او زنی بود که فرزند دلبندش را گم کرده بود ...بعد از مدتی تلاش او به وصال فرزند دلبندش رسید. این ماجرا مرا شدیدا به فکر فرو برد که آیا تا کنون اینگونه در حسرت دیدار مولایمان تلاش کردهایم؟ آیا این مادر و صدها مادر دیگر که عشق به مولا را در قلبشان پرورش میدهند میتوانند فرزندانشان را منتظر واقعی پرورش دهند؟ چه عواملی در پرورش نسلی منتظر دخیل هستند؟
وقتی پیچ تلویزیون را باز کردم در حال نمایش منتظران آخرین حجت خدا، عدالت گستر جهان، ابا صالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جمکران بود، در همین حین دوربین شخصی را دنبال میکردد که مضطرب و هراسان بود، انگار گمشدهای داشت، یک چشمش اشک و دیگری را آه فرا گرفته بود، او در حال جستجو و سوال، و دوربین هم در تعقیب او بود...بله او زنی بود که فرزند دلبندش را گم کرده بود ...بعد از مدتی تلاش او به وصال فرزند دلبندش رسید. این ماجرا مرا شدیدا به فکر فرو برد که آیا تا کنون اینگونه در حسرت دیدار مولایمان تلاش کردهایم؟ آیا این مادر و صدها مادر دیگر که عشق به مولا را در قلبشان پرورش میدهند میتوانند فرزندانشان را منتظر واقعی پرورش دهند؟ چه عواملی در پرورش نسلی منتظر دخیل هستند؟
عوامل موثر در تربیت نسل منتظر:
1: خانواده:
بزرگترین معلم فرزندان پدر و مادر و در مرحله بعد برادران و خواهران هستند، یعنی پدر و مادر علاوه بر تاثیر گذاری وراثتی از نظر اعمال و رفتار نیز به شدت اثر گذار هستند، کودک صفاتی مانند صداقت، شجاعت، امانتداری، نظم و ...را با مشاهده اعمال و رفتار پدر و مادر به دست میآورد و در وجود خود پرورش میدهد، همان گونه امام علی (علیهالسلام) تربیت زیبای خود را مدیون الطاف رسول الله میداند که از همان دوران کودکی پرورش او را بر عهده گرفت و همچون پدری مهربان به پرورش حضرت پرداخت تا اکنون افتخار اهل زمین و آسمان باشد، حضرت علی (علیهالسلام) در این باره میفرماید:
«شما قرابت و نزدیکى مرا با پیامبر و منزلت خاصّم را نزد آن حضرت بخوبى مىدانید؛ کودک خردسالى بودم پیامبر مرا در دامان خود مىنشاند و به سینهاش مىچسباند ... او هر روز براى من پرچمى از فضائل اخلاقى خود مىافراشت و مرا امر مىکرد که به او اقتدا کنم و این خلق و خوى من زائیده آن تربیت است».[1]
به خاطر نقش بسیار موثر پدر و مادر است که امام سجاد (علیهالسلام) تربیت فرزندان را مسئولیتی خطیر دانسته و خطاب به پدران و مادران میفرماید:
«تو در برابر آنچه ولایتش برعهده تو گذارده شده است، از خانواده و فرزندان، مسؤول هستى نسبت به تربیت نیکوى آنها و هدایت به سوى پروردگار و اعانت او بر اطاعتش».[2]
2: تغذیه:
ارتباط جسم با روح همانند رابطه نرم افزار و سخت افزار است، یعنی همان گونه که اگر سخت افزار تغذیه مناسب و یا سایر شرایط لازم را نداشته باشد نرم افزار هم نمیتواند به درستی کار بکند، اگر در جسم انسان نیز انرژی از راه حلال تامین نشود در خلق و خو و اعمال و رفتار انسان نیز تاثیر شگفت انگیزی خواهد گذاشت، و چه بسا لقمه حرامی مسیر زندگی انسان را از سعادت به سمت گمراهی و شقاوت عوض کند، امام حسین (علیهالسلام) خطاب به لشکریان عمر سعد که با هلهله و سر و صدا، مانع از رساندن فریاد حقش به دیگران میشدند فرمود:
«شکمهاى شما از غذاهاى حرام پر شده است، در نتیجه خداوند بر دلهاى شما مهر زده است و هرگز حقایق را درک نمىکنید!».[3]
امروزه نیز اگر در اعمال و رفتار مخالفان اهل بیت و مسخره کنندهگان ظهور، توجه کنیم و راه ارتزاقشان را رصد نمائیم به وضوح خواهیم یافت که از راههای ظلم و فساد و خوردن مال مردم با زور و فریب، هزینه زندگیشان را تامین میکنند، خداوند در رابطه مال حرام و تکذیب واقعیتها میفرماید:
«سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ اکَّالُونَ لِلسُّحْتِ [مائه/42] آنها بسیار به سخنان تو گوش فرا مىدهند تا آن را تکذیب کنند و بسیار مال حرام مىخورند!».
و در ارتباط تغذیه حلال و طیب و انجام اعمال صالح نیز میفرماید:
«یا ایُّها الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً [مومنون/51] اى پیامبران! از غذاهاى پاکیزه بخورید، و عمل صالح انجام دهید».
3: محیط:
برای پرورش گل زیبا و خوشبو علاوه بر مرغوبیت بذر و سلامتی آب، مکان و فضایی که گل در آن پرورش مییابد نیز مهم میباشد، اگر بذر و تغذیه مناسب باشد ولی فضا مناسب نباشد گل به خوبی رشد نمیکند، پس برای پرورش فرزندی خوشبو و مهدوی چون گل، علاوه بر پاک بودن نطفه و تغذیه، محیط نیز باید پاک و سالم باشد، همان گونه که خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«وَالْبَلَدُ الطِّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِاذْنِ رَبِّه وَالَّذى خَبُثَ لایَخْرُجُ الَّانَکِداً کَذلِکَ نُصَرِّفُ الآیاتِ لِقَوْمٍ یَّشْکُرُونَ [اعراف/58] سرزمین پاکیزه و شیرین، گیاهش به فرمان پروردگار مىروید امّا سرزمینهاى بد طینت و شورهزار، جز گیاه ناچیز و بىارزش، از آن نمىروید این گونه آیات خود را براى آنها که شکرگزارند، بیان مىکنیم!».
4: دوستان:
وقتی انسان با شخصی رابطه برقرار میکند افکار و عقاید آن شخص روی انسان اثر میگذارد، اگر دوست خوب و مومن و مهدوی باشد، انسان را به سمت مهدویت و معارف ناب اسلامی میکشاند و اگر شخص بیایمان و فاسدی باشد در انسان تاثیر بد گذاشته و او را علاو بر دور کردن از مهدویت از خدای سبحان نیز دور میکند، به خاطر تاثیرات شگفت انگیز دوست بر روی افکار و عقاید و اعمال انسان است، که علاوه بر قرآن کریم روایات بسیاری در بر حذر داشتن انسان از معاشران فاسد وارد شده است، به طوری که امام صادق (علیهالسلام) میفرماید:
«با بدعتگذاران رفاقت نکنید و با آنها همنشین نشوید که نزد مردم همچون یکى از آنها خواهید بود! رسول خدا فرمود: انسان پیرو دین دوست و رفیقش مىباشد!».[4]
با توجه به مطالب فوق به این نتیجه میرسیم که برای تربیت نسلی مهدوی و منتظر واقعی، در مرحله نخست باید خودمان را اصلاح کنیم که گام نخست در اصلاح، سلامتی تغذیه است که باید هم از حیث بهداشتی سالم باشد و هم از راه حلال تامین شود و در گام بعد برای ایجاد محیط سالم با دوستان مومن رفت و آمد داشته باشیم.
پی نوشتها:
[1]. «وَ قَدْ عَلِمْتُمْ مَوْضِعى مِنْ رَسُولِ اللَّهِ بِالْقِرابَةِ الْقَریبَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ الْخَصیصَةِ وَضَعَنى فى حِجْرِهِ وَ انَا وَلیدٌ یَضُمُّنى الَى صَدْرِهِ ... یَرْفَعُ لى کُلَّ یَوْمٍ عَلَماً مِنْ اخْلاقِهِ وَ یَأمُرُنى بِالْاقتِداء» حسینى همدانی، سید محمد، درخشان پرتوى از اصول کافى، چاپخانه علمیه قم، چاپ اول، 1362، ج 2، ص 315.
[2]. «وَانَّکَ مَسُؤُولٌ عَمَّا وَلِّیْتَهُ بِهِ مِنْ حُسْنِ الْادَبِ وَ الدَّلالَةِ عَلى رَبّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمَعُونَة لَهُ عَلى طاعَتِهِ» مشکینی، علی، تحریر المواعظ العددیة، انتشارات الهادی، چاپ هشتم، قم، 1424ق، ص: .644.
[3]. «مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِکُمْ؛» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، انتشارات اسلامیه، تهران، سال چاپ مختلف، ج 45، ص، 9.
[4]. «لا تَصْحَبُوا اهْلَ الْبِدَعِ وَ لا تُجالِسُوهُمْ فَتَصِیرُوْا عِنْدَ النَّاسِ کَواحِدٍ مِنْهُمْ قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: الْمَرْءُ عَلى دینِ خَلیلِهِ وَ قَرینِهِ» همان مدرک قبلی، ج 71، ص، 202.
منبع:http://www.welayatnet.com/
عوامل موثر در تربیت نسل منتظر:
1: خانواده:
بزرگترین معلم فرزندان پدر و مادر و در مرحله بعد برادران و خواهران هستند، یعنی پدر و مادر علاوه بر تاثیر گذاری وراثتی از نظر اعمال و رفتار نیز به شدت اثر گذار هستند، کودک صفاتی مانند صداقت، شجاعت، امانتداری، نظم و ...را با مشاهده اعمال و رفتار پدر و مادر به دست میآورد و در وجود خود پرورش میدهد، همان گونه امام علی (علیهالسلام) تربیت زیبای خود را مدیون الطاف رسول الله میداند که از همان دوران کودکی پرورش او را بر عهده گرفت و همچون پدری مهربان به پرورش حضرت پرداخت تا اکنون افتخار اهل زمین و آسمان باشد، حضرت علی (علیهالسلام) در این باره میفرماید:
«شما قرابت و نزدیکى مرا با پیامبر و منزلت خاصّم را نزد آن حضرت بخوبى مىدانید؛ کودک خردسالى بودم پیامبر مرا در دامان خود مىنشاند و به سینهاش مىچسباند ... او هر روز براى من پرچمى از فضائل اخلاقى خود مىافراشت و مرا امر مىکرد که به او اقتدا کنم و این خلق و خوى من زائیده آن تربیت است».[1]
به خاطر نقش بسیار موثر پدر و مادر است که امام سجاد (علیهالسلام) تربیت فرزندان را مسئولیتی خطیر دانسته و خطاب به پدران و مادران میفرماید:
«تو در برابر آنچه ولایتش برعهده تو گذارده شده است، از خانواده و فرزندان، مسؤول هستى نسبت به تربیت نیکوى آنها و هدایت به سوى پروردگار و اعانت او بر اطاعتش».[2]
2: تغذیه:
ارتباط جسم با روح همانند رابطه نرم افزار و سخت افزار است، یعنی همان گونه که اگر سخت افزار تغذیه مناسب و یا سایر شرایط لازم را نداشته باشد نرم افزار هم نمیتواند به درستی کار بکند، اگر در جسم انسان نیز انرژی از راه حلال تامین نشود در خلق و خو و اعمال و رفتار انسان نیز تاثیر شگفت انگیزی خواهد گذاشت، و چه بسا لقمه حرامی مسیر زندگی انسان را از سعادت به سمت گمراهی و شقاوت عوض کند، امام حسین (علیهالسلام) خطاب به لشکریان عمر سعد که با هلهله و سر و صدا، مانع از رساندن فریاد حقش به دیگران میشدند فرمود:
«شکمهاى شما از غذاهاى حرام پر شده است، در نتیجه خداوند بر دلهاى شما مهر زده است و هرگز حقایق را درک نمىکنید!».[3]
امروزه نیز اگر در اعمال و رفتار مخالفان اهل بیت و مسخره کنندهگان ظهور، توجه کنیم و راه ارتزاقشان را رصد نمائیم به وضوح خواهیم یافت که از راههای ظلم و فساد و خوردن مال مردم با زور و فریب، هزینه زندگیشان را تامین میکنند، خداوند در رابطه مال حرام و تکذیب واقعیتها میفرماید:
«سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ اکَّالُونَ لِلسُّحْتِ [مائه/42] آنها بسیار به سخنان تو گوش فرا مىدهند تا آن را تکذیب کنند و بسیار مال حرام مىخورند!».
و در ارتباط تغذیه حلال و طیب و انجام اعمال صالح نیز میفرماید:
«یا ایُّها الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً [مومنون/51] اى پیامبران! از غذاهاى پاکیزه بخورید، و عمل صالح انجام دهید».
3: محیط:
برای پرورش گل زیبا و خوشبو علاوه بر مرغوبیت بذر و سلامتی آب، مکان و فضایی که گل در آن پرورش مییابد نیز مهم میباشد، اگر بذر و تغذیه مناسب باشد ولی فضا مناسب نباشد گل به خوبی رشد نمیکند، پس برای پرورش فرزندی خوشبو و مهدوی چون گل، علاوه بر پاک بودن نطفه و تغذیه، محیط نیز باید پاک و سالم باشد، همان گونه که خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«وَالْبَلَدُ الطِّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِاذْنِ رَبِّه وَالَّذى خَبُثَ لایَخْرُجُ الَّانَکِداً کَذلِکَ نُصَرِّفُ الآیاتِ لِقَوْمٍ یَّشْکُرُونَ [اعراف/58] سرزمین پاکیزه و شیرین، گیاهش به فرمان پروردگار مىروید امّا سرزمینهاى بد طینت و شورهزار، جز گیاه ناچیز و بىارزش، از آن نمىروید این گونه آیات خود را براى آنها که شکرگزارند، بیان مىکنیم!».
4: دوستان:
وقتی انسان با شخصی رابطه برقرار میکند افکار و عقاید آن شخص روی انسان اثر میگذارد، اگر دوست خوب و مومن و مهدوی باشد، انسان را به سمت مهدویت و معارف ناب اسلامی میکشاند و اگر شخص بیایمان و فاسدی باشد در انسان تاثیر بد گذاشته و او را علاو بر دور کردن از مهدویت از خدای سبحان نیز دور میکند، به خاطر تاثیرات شگفت انگیز دوست بر روی افکار و عقاید و اعمال انسان است، که علاوه بر قرآن کریم روایات بسیاری در بر حذر داشتن انسان از معاشران فاسد وارد شده است، به طوری که امام صادق (علیهالسلام) میفرماید:
«با بدعتگذاران رفاقت نکنید و با آنها همنشین نشوید که نزد مردم همچون یکى از آنها خواهید بود! رسول خدا فرمود: انسان پیرو دین دوست و رفیقش مىباشد!».[4]
با توجه به مطالب فوق به این نتیجه میرسیم که برای تربیت نسلی مهدوی و منتظر واقعی، در مرحله نخست باید خودمان را اصلاح کنیم که گام نخست در اصلاح، سلامتی تغذیه است که باید هم از حیث بهداشتی سالم باشد و هم از راه حلال تامین شود و در گام بعد برای ایجاد محیط سالم با دوستان مومن رفت و آمد داشته باشیم.
پی نوشتها:
[1]. «وَ قَدْ عَلِمْتُمْ مَوْضِعى مِنْ رَسُولِ اللَّهِ بِالْقِرابَةِ الْقَریبَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ الْخَصیصَةِ وَضَعَنى فى حِجْرِهِ وَ انَا وَلیدٌ یَضُمُّنى الَى صَدْرِهِ ... یَرْفَعُ لى کُلَّ یَوْمٍ عَلَماً مِنْ اخْلاقِهِ وَ یَأمُرُنى بِالْاقتِداء» حسینى همدانی، سید محمد، درخشان پرتوى از اصول کافى، چاپخانه علمیه قم، چاپ اول، 1362، ج 2، ص 315.
[2]. «وَانَّکَ مَسُؤُولٌ عَمَّا وَلِّیْتَهُ بِهِ مِنْ حُسْنِ الْادَبِ وَ الدَّلالَةِ عَلى رَبّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمَعُونَة لَهُ عَلى طاعَتِهِ» مشکینی، علی، تحریر المواعظ العددیة، انتشارات الهادی، چاپ هشتم، قم، 1424ق، ص: .644.
[3]. «مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِکُمْ؛» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، انتشارات اسلامیه، تهران، سال چاپ مختلف، ج 45، ص، 9.
[4]. «لا تَصْحَبُوا اهْلَ الْبِدَعِ وَ لا تُجالِسُوهُمْ فَتَصِیرُوْا عِنْدَ النَّاسِ کَواحِدٍ مِنْهُمْ قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: الْمَرْءُ عَلى دینِ خَلیلِهِ وَ قَرینِهِ» همان مدرک قبلی، ج 71، ص، 202.
منبع:http://www.welayatnet.com/