ماهواره و حریم خانواده

ماهواره و حریم خانواده

ماهواره و حریم خانواده shia muslim                  
 در شماره قبلی مقاله، مرور مختصری بر حقیقت جنگ نرم و قدرت نرم داشتیم. همچنین تعاریف حوزه جنگ نرم را به طور خلاصه بیان کردیم. در این شماره در نظر داریم شرح مختصری بر ماهواره (مصداقی از ادوات جنگ نرم) به عنوان منبع مهم قدرت نرم، بیان داریم.

 

  

امروزه رسانه‌های جمعی، مهم‎ترین ابزار جنگ روانی و استعمار فرانو و ناتوی فرهنگی به‎شمار می‎آیند.  علاوه بر رادیو و تلویزیون ماهواره‎ها، اینترنت و خصوصا شبکه‎های اجتماعی اینترنتی با رویکردی بسیار زیرکانه و هوشمندانه طرح سیطره بر افکار جهان را در پیش گرفته‎اند. به عبارت دیگر آن ها نوک پیکان خود را در جنگ نرم به جای هدف قرار دادن مستقیم فرهنگ ایرانی و اسلامی یا آموزه ها و تعالیمی که مردم ایران با آن بزرگ شده و خو گرفته‎اند به سمت دیگری نشانه گرفته و آن سبک زندگی است؛ آن‎ها سعی دارند سبک دیگری از زندگی را که عمدتا سبک زندگی غربی و به طور مشخص سبک زندگی آمریکایی است در قالب فیلم‎ها، سریال‎ها، برنامه‎ها و موضوعات مختلف ترویج کرده و به سمت ایران گسیل کردند. (1)

در کتاب ارزشمند سلطه پنهانی، اسناد صهیونیستی و یهودی بودن شبکه‌های Fox، A.B.C  و N.B.C در آمریکا و تلویزیون فرانسه و ایتالیا و نفوذ آنان در B.B.C به تفصیل آمده است. از طرفی شبکه‌های صهیونیسم مسیحی چونT.B.N ، C.B.N ، God TV ،Faith TV  و 3A.B.N . به طور مستمر در حمایت از آرمان‎های آخرالزمانی یهودیان صهیونیست فعالند و با زبان مسیحیان، آن‌ها را زیر سلطه بیش‌تر یهودیان می‌برند؛ تا آن‌جا که به نوشته جورجی کنعان، صهیونیست‌های مسیحی در امریکا بیش از 1500 شبکه رادیویی دارند. در انگلیس نیز، رادیوی B.B.C زیر سیطره صهیونیست‌هاست. (2)
در این میان ماهواره، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، قادر است پیام‌های تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بی‌شماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد. باید گفت هر وسیله ارتباطی مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد  و ماهواره نیز از این قانون مستثنی نمی‎باشد؛ اما سیطره امپراتوری رسانه‎ای غرب که استحمار مخاطبان را در پی دارد باعث شده‎است که آسیب‎های این رسانه به مراتب بسیار بیشتر از مزایای آن باشد. 
آسیب شناسی استفاده از ماهواره
•    اتلاف وقت و تنبلی: گذراندن وقت بیش‌تر برای تماشای ماهواره، فرد را تنبل و از نظر روانی، منفعل بار می‎آورد، فعالیت ذهنی را کند و روح انسان را مسخ می‎کند. 
•    پرخاشگری: ماهواره، مبلغ پرخاش‌گری و ستیزه‌جویی است و گاه انسان را به ترس از خشونت واقعی مبتلا می‎سازد؛ بدین معنا که فرد از جنگ و مبارزه واقعی می‌هراسد.
•    اعتیاد به ابتذال: تماشای تصویرها و فیلم‎های مبتذل، کم‎کم انسان را معتاد می‎کند؛ به گونه‎ای که اگر فرد روزی به سراغ ماهواره و عکس‌های مبتذل آن نرود، در زندگی خود احساس کمبود می‎کند و حالت کسالت به او دست می‎دهد. 
•    بی بند و باری جنسی: ماهواره، موجب از بین رفتن حجاب‌های اخلاقی و دینی از بسیاری مسائل، بویژه در زمینه‎های جنسی و خشونت می‎شود. 
•    بلوغ زودرس، از دیگر پی‌آمدهای دیدن چنین تصویرهایی به شمار می‌رود. به طور طبیعی که، اگر نوجوان یا جوانی که چنین صحنه‌هایی را می‌بیند، شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته‎باشد، خواهدکوشید عطش کاذب خود را از راه‎های دیگر فرونشاند. این‌جاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست پدید می‌آید. (3)                                           
•    حمله به دین به بهانه مبارزه با بدعت و خرافات: یکی از روش‎های دیرین دشمن برای گسترش سلطه خویش، استفاده از باورهای انحرافی در برابر عقاید و ارزش‎های اسلام اصیل است. آنان می‎کوشند مذهب را که عامل بیداری، پویایی، ستم‎ستیزی، عدالت‎گستری و فراهم‎آورنده سعادت دنیا و آخرت است، به عامل تخدیر، انزواطلبی، واپس‎گرایی، رهبانیت و امری شخصی تبدیل کنند و با این شگرد، بیشترین سعی‎شان در پایه‎ریزی عقاید نسل جوان بر طبق خواسته‎ها و اهداف خودشان است. به تعبیر امام خمینی رحمه الله: «می‎خواهند اسلام ناب محمدی (ص) را به اسلام امریکایی مبدل سازند.» تأکید بر اختلاف‎های مذهبی، تکیه‎کردن افراطی بر تفاوت‎های شیعه و سنی، ترویج خرافه‎گرایی، ترویج مذهب‎های دروغین، تحریف مفاهیم والایی همچون: انتظار، توکل، دعا، قضا و قدر و تعبد و نیز ارائه نظریه‎های ویرانگر گوناگون علیه مذهب، همه برای رسیدن به این هدف شوم سازمان دهی و اجرا می‎شود. 
•    سست شدن بنیان خانواده: امروزه در جوامع غربی خانواده به عنوان امن‎ترین حریم حیات انسانی، کارکرد خود را از دست داده‎است. دیوارهای این حریم به روی همه باز شده‎است. عصری که به نام عصر ارتباطات نام گرفت تأثیر خود را بر این چهار دیواری گذاشت و آن را از اختیاری بودن محض بیرون آورد. ماهواره درصدد اختلاف افکنی بین اعضای خانواده به خصوص همسران است؛ مرزها و حریم‎های خانواده را می‎شکند؛ مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و زشتی‎زدایی از روابط قبل از ازدواج، اهانت به والدین و بی توجهی به آن‎ها و تضعیف جایگاه پدر و مادر ، نفوذ جادو و طلسم در زندگی روزمره بازیگران، همه و همه باعث شده فیلم‎ها و سریال‎های ماهواره به طور هدفمند عفت و اخلاق اجتماعی را نشانه‎گیری کنند. 
تمامی آسیب‎های فوق، به تدریج تغییر سبک زندگی مخاطب را در پی‎دارد؛ به‎گونه‎ای که ابتدا مغز مخاطبان خود را تسخیر و در ادامه آنچه خود دوست دارند را به آن‎ها القا می‎کنند و زبان، گفتار و بینش‎های خرده فرهنگ‎ها را تغییر می‎دهند و به سمت فرهنگ غرب می‎ببرند. 
در نهایت باید گفت القائات شبکه‎های ماهواره به مخاطبان خود تا حدی زیاد تأثیر گذار است که به هیچ عنوان نمی‎توان ادعا کرد بزرگسالان ازآسیب‎های آن مصون هستند و تنها باید نوجوانان و جوانان را در این خصوص واکسینه کرد. (4)

 

 

منابع
1-    http://www.alvadossadegh.com/fa/article/46-zionism-israel-qods/32098-1392-01-15-19-37-27.html
2-    http://maktabe-alzahra114.blogfa.com/post-72.aspx
3-    http://maktabe-alzahra114.blogfa.com/post-72.aspx
4-    بی خانی سروه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)، شهرستان سقز

[ شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۶:۲۸ ب.ظ ] [ سارا سجادی ]
[ ۰نظر ]

روایت دکتر ولایتی از دیدار دیروز پوتین با رهبر انقلاب

 

روایت دکتر ولایتی از دیدار دیروز پوتین با رهبر انقلاب

فراتر از تشریفات

 

* همان‌طور که در خبرها آمده بود، آقای پوتین به‌محض رسیدن به ایران، مستقیماً از فرودگاه به دیدار رهبر انقلاب آمدند. این اقدام ایشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
این اقدامی که آقای پوتین انجام دادند، یعنی به‌محض اینکه وارد کشور شدند به دیدار رهبر انقلاب آمدند، براساس قرار و خواسته‌ی قبلی خود ایشان بود. خود ایشان خواسته بودند یک‌راست به دیدار مقام معظم رهبری بروند. می‌دانید که در عرف دیپلماتیک، میزبان براساس خواست میهمان عمل می‌کند. بنابراین میهمان جمهوری اسلامی، یعنی آقای پوتین، خواست خودش این بود که اولین اقدامی که در ایران انجام می‌دهد، دیدار با مقام معظم رهبری باشد و بعد از آن برای شرکت در اجلاس برود.

این اقدام از طرف ایشان، دارای معنا و مفهوم بسیار مهمی است. در حقیقت، قبل از اینکه حتی تشریفات خاص استقبال انجام شود، ایشان به این کار اقدام کردند و خواستند هم به جمهوری اسلامی ایران و هم به دنیا و محافل بین‌المللی نشان بدهند که اولاً این سفر برایشان چه اهمیتی دارد و ثانیاً برای کدام بخش از سفر اهمیت بیشتری قائل هستند که همان دیدار با مقام معظم رهبری بود.
اگر بخواهم در یک جمله، این ملاقات را توصیف کنم، باید بگویم که این دیدار، دیداری کاملاً صمیمی و درعین‌حال راهبردی و صریح بود. از این زاویه شاید بتوان گفت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در طول این ۳۷ سالی که از انقلاب می‌گذرد، ملاقاتی با این کیفیت و با این اهمیت و با این محتوا، بنده سراغ ندارم.

این ملاقات نزدیک به دو ساعت طول کشید و در آن مطالبی بسیار مهم و استراتژیک، هم درباره‌ی روابط دوجانبه و هم در زمینه‌ی مسائل منطقه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی، مورد بحث قرار گرفت. بنابراین، این دیدار یک ملاقات تشریفاتی و صرفاً برای احترام به مقام معظم رهبری نبود، بلکه ملاقاتی جدی در سطح بالاترین مقامات دو کشور محسوب می‌شد. ضمن اینکه دوره‌ی اقامت ایشان در ایران بسیار کوتاه بود. بنابراین مدت‌زمان حضور در ایران را باید صرف گفت‌وگوهای کاری می‌کردند. حال در این بین، بهترین زمان کاری خود، یعنی ساعات ابتدایی حضور در ایران را به ملاقات با رهبر انقلاب اختصاص دادند. این نشان از اهمیت این دیدار برای آقای پوتین دارد.

از طرفی دیگر، من اگر بخواهم در یک جمله، این ملاقات را توصیف کنم، باید بگویم که این دیدار، دیداری کاملاً صمیمی و درعین‌حال راهبردی و صریح بود. از این زاویه شاید بتوان گفت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در طول این ۳۷ سالی که از انقلاب می‌گذرد، ملاقاتی با این کیفیت و با این اهمیت و با این محتوا، بنده سراغ ندارم. در واقع بنده در طول شانزده سالی که در وزارت خارجه بودم و در طول این حدود هجده سالی که بعد از وزارت خارجه توفیق داشته‌ام به‌عنوان مشاور مقام معظم رهبری خدمت کنم (یعنی قریب ۳۴ سال که در حوزه‌ی سیاست خارجی کار می‌کنم)، در مقایسه با بقیه‌ی اقداماتی که در حوزه‌ی سیاست ‌خارجی شده است، ملاقاتی با این اهمیت، با توجه به نوع برخورد و شروع دیدار و مدت طولانی اختصاص‌یافته به مذاکره و همچنین مطالب متنوع و بسیار مهم و راهبردی که بین ایشان و مقام معظم رهبری ردوبدل شد، سراغ ندارم.
 
* محورهایی که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت چه بود؟
در این دیدار، هم راجع‌به روابط دوجانبه صحبت شد و هم راجع‌به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی. در حوزه‌ی روابط دوجانبه، ایشان به‌صراحت اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای روابط دوجانبه قائل نیست و در انواع همکاری‌های دوجانبه در حوز‌ه‌های علمی، تکنولوژی و فناوری‌های فضایی و امور پیشرفته‌ی صنعتی، تمایل به همکاری با ایران دارد و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه نمی‌بیند.

در رابطه با همکاری‌های منطقه‌ای نیز به تصریح آقای پوتین، منافع مشترک زیادی بین دو کشور وجود دارد و این منافع مشترک متعددی که دو کشور دارند، اقتضا می‌کند که هر روز بیش از گذشته، همکاری‌ها گسترش یابند. درباره‌ی مسئله‌ی سوریه نیز آقای پوتین تأکید داشتند که هیچ نوع موافقتی با دیگر کشورهایی که در گفت‌وگوهای وین شرکت می‌کنند، بدون هماهنگی با ایران، صورت نخواهد گرفت. نکته‌ی بعدی که در این دیدار، هم مقام معظم رهبری و هم آقای پوتین بر آن تأکید کردند، این بود که از هیچ راه‌حلی که مورد رضایت دولت سوریه نباشد، تبعیت نخواهند کرد.

گزارش تصویری | دیدار رئیس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب
همچنین درباره‌ی وضعیت کشورهایی چون عراق نیز بحث‌هایی صورت گرفت و حتی در زمینه‌ی مسائل بین‌المللی و قسمت‌هایی مانند شمال آفریقا یا آسیای مرکزی و امثالهم نیز بحث‌ها و تبادل‌نظرهای قابل توجهی ردوبدل شد. به همین علت، از نظر من، این دیدار تقریباً یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در حوزه‌ی سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران تا به حال رخ داده است.
 
* از نظر جنابعالی، دیدار آقای پوتین با رهبر انقلاب چه تأثیری بر محور مقاومت و ائتلاف جدیدی که برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه شکل گرفته است، می‌گذارد؟
برداشت بنده این است که این در حقیقت یک «نقطه‌ی عطف» در ابتدای راه روابط دو کشور است. این‌گونه می‌توان گفت که روابط دو کشور وارد رابطه‌ی راهبردی شده است. البته از اواخر مذاکرات هسته‌ای، همکاری‌های روسیه با ایران بیشتر شده بود. حال همکاری‌های جدید منطقه‌ای در سوریه و همین‌طور سایر مناطق غرب آسیا، حکایت از این دارد که ما در آغاز یک ارتباط راهبردی با کشور روسیه هستیم؛ ارتباطی که در یک سوی آن، ایران به‌عنوان قدرت اول منطقه قرار دارد و در سوی دیگر آن، روسیه به‌عنوان یک ابرقدرت نظامی و قدرت مهم تأثیرگذار بین‌المللی که عضویت در شورای امنیت هم دارد، قرار گرفته است.
 
* در این دیدار، آقای پوتین ایران را متحد مطمئن و قابل تکیه در منطقه و جهان برشمرد. به نظر شما چرا چنین تعریفی ارائه شد؟
همان‌طور که عرض کردم، ما منافع مشترک متعدد راهبردی با هم داریم. آینده‌ی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در ابعاد مختلف به یکدیگر گره خورده‌اند یا در حال گره خوردن هستند. آسیای مرکزی، قفقاز، آسیای غربی، منطقه‌ی سوریه، فلسطین، عراق، یمن، شمال آفریقا، دریای خزر، دریای سیاه، ‌ مدیترانه، ‌ خلیج فارس، اقیانوس هند و امثالهم، مناطق و موضوعاتی هستند که هم ما و هم روسیه، منافع حیاتی در آن‌ها داریم. می‌دانید که در آسیا چهار قدرت بزرگ داریم: روسیه، چین، ایران و هند. پیش‌بینی بنده این است که در آینده‌ای نه‌چندان دور، این چهار کشور روابط راهبردی بیشتری با یکدیگر خواهند داشت؛ به‌خصوص در جاهایی مثل پیمان شانگهای یا گروه بریکس، این همکاری‌ها می‌تواند تجلی عینی و بیشتری پیدا کند.

این همکاری‌ها می‌تواند بین کشورهای صادرکننده‌ی گاز یا به تعبیر امروز، «اوپک گازی» نیز گسترش باید. می‌دانید که ایده‌ی اوپک گازی نیز برای اولین‌بار توسط مقام معظم رهبری در ملاقات قبلی ایشان با آقای پوتین مطرح شد. در آن دیدار که آقای پوتین برای اجلاس دریای خزر به ایران آمده بود و اولین ملاقاتش با مقام معظم رهبری بود، حضرت آقا فرمودند خوب است که این کشورهای دارنده‌ و صادرکننده‌ی گاز، یک اوپک گازی داشته باشند. امروز خوشحالیم از اینکه این دیدگاه استراتژیک مقام معظم رهبری عملی شده است.
 http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/29319/C/13940109_0229319.jpg
* رهبر انقلاب در این دیدار اشاره کردند که آمریکایی‌ها از دیپلماسی غیرشرافتمندانه پیروی می‌کنند. مصادیق این دیپلماسی غیرشرافتمندانه چیست؟
دیپلماسی غیرشرافتمندانه یعنی اینکه قراری می‌گذارند و به آن قرار، عمل نمی‌کنند. در ظاهر چیزی می‌گویند و در باطن به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند. نمونه‌اش همین قضایای مربوط به مسئله‌ی هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌هاست. از یک طرف می‌گویند ایران اگر به تعهداتش عمل کند (که تاکنون عمل کرده و هیچ کاری خلاف مقررات بین‌المللی انجام نداده است)، تحریم‌ها برداشته می‌شود و از طرف دیگر، هر روز به بهانه‌ای، تحریم دیگری را اضافه می‌کنند. علاوه بر این، در ایجاد مزاحمت برای جمهوری اسلامی ایران، چه به بهانه‌ی دروغین حقوق بشر و چه به بهانه‌ی کمک به تروریسم، فروگذار نمی‌کنند. آن‌ها خودشان تروریست‌پرورند و بااین‌حال، جمهوری اسلامی ایران را که به حزب‌الله لبنان برای دفاع از مردم این کشور یا به فلسطین برای حمایت از آزادی سرزمین‌های اشغالی کمک می‌کند، متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند.
 
* موضوع هدیه‌ای که آقای پوتین برای آقا آوردند نیز خیلی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. ماجرا از چه قرار بود؟
یک جلد کلام‌الله مجید، که از نسخه‌های قدیمی قرآن در روسیه بود، هدیه‌ی ویژه‌ی آقای پوتین به رهبر انقلاب بود. فارغ از اینکه خصوصیات این نسخه از قرآن چیست، به نظر من نکته‌ی مهم این است که رئیس‌جمهور کشوری که اکثریتش مسیحی ارتدکس هستند (البته دین دوم روسیه همان اسلام است)، برای مقام معظم رهبری کتاب مقدس مسلمانان، یعنی قرآن کریم را به‌عنوان هدیه آورده است. این خود به‌نوعی اظهار علاقه و نشان‌دهنده‌ی سطح دوستی ایشان با رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است.

 

 
[ چهارشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸ ق.ظ ] [ سارا سجادی ]
[ ۰نظر ]

چالش دفن 1700000 کیلو سیب زمینی در مجلس

چالش دفن 1700000 کیلو سیب زمینی در مجلس

چالش دفن 1700000 کیلو سیب زمینی در مجلس shia muslim                  
 یکی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در اخطاری، نسبت به امحا و دفن 1700 تن سیب‌زمینی برای جلوگیری از کاهش قیمت آن اعتراض و با تقدیم استعفای خود از سمت نمایندگی مجلس، صحن علنی را ترک کرد.

 

 

به گزارش مصاف، یک نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 63 قانون اساسی، خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس اظهار داشت: طبق این اصل شما می‌توانید در ابتدای جلسه علنی راجع به مسائل اساسی کشور تذکر دهید.
مهدی کوچک‌زاده افزود: طبق اخبار مکرر و موثق، اطلاع یافتم که رئیس تعاونی روستایی استان فارس اعلام کرده 1700 تن سیب‌زمینی را برای جلوگیری از افت قیمت، امحاء و دفن کرده است.

امحاء و دفن 1700 تن سیب‌زمینی خلاف وجدان و شرف انسانی است

کوچک‌زاده همچنین تصریح کرد: ما این عمل را که الگوبرداری از اقتصاد سرمایه‌داری است، خلاف شرف و وجدان انسانی می‌دانیم و به مسئولان مربوطه خصوصاً وزیر کشاورزی تذکر می‌دهم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به لاریجانی اظهار داشت: آقای دکتر در کشوری که مردمش از گرسنگی به فحشا کشیده می‌شوند، کدام بی‌شرافتی به خود اجازه می‌‌دهد 1700 تن سیب‌زمینی را امحاء کند؟!

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار کوچک‌زاده، گفت: اخطار باید در موضوع بحث مجلس مطرح شود، نه راجع به موضوعات دیگر؛ ما الآن در بحث بیمه هستیم، شما باید وقت می‌گرفتید تا صحبت می‌کردید، اگر کسی خلافی می‌کند شما نباید خلاف کنید؛ اخطار باید راجع به دستور باشد.

کوچک‌زاده در پاسخ به لاریجانی با صدای بلند گفت: این مجلس اسلامی نیست.

وی سپس با حضور در جایگاه هیأت رئیسه این جملات را تکرار کرد و در نهایت برگه استفعای خود را روی میز علی لاریجانی گذاشت و صحن پارلمان را ترک کرد.


منبع: فارس

[ دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۱ ق.ظ ] [ سارا سجادی ]
[ ۰نظر ]